W pierwszym półroczu 2022 roku grupa Wittchen wypracowała 151,1 mln zł przychodów (wzrost o 64,6 proc. rok do roku), zysk z działalności operacyjnej wyniósł 23,8 mln zł (wzrost o 220,3 proc. rdr), EBITDA była na poziomie 36,2 mln zł (wzrost o 77,7 proc. rdr), natomiast zysk netto wyniósł 16,1 mln zł (wzrost o 133,2 proc. rdr).
Marża operacyjna w tym okresie wyniosła 25 proc., co oznacza wzrost o 12 p.p.
E-commerce istotnym kanałem sprzedaży
W I półroczu 2022 roku grupa kontynuowała działania mające na celu rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, w tym głównie poprzez własne strony internetowe jak również platformy typu marketplace na rynkach europejskich. W rezultacie, przychody zagraniczne wzrosły do poziomu 35,4 mln zł (I półroczu 2021: 15 mln zł), a ich udział w przychodach całej grupy za I półrocze 2022 roku wyniósł 23 proc. – wzrost do analogicznego okresu o 7 p.p.
Kanał on-line stanowi ok. 45 proc. udziału przychodów spółki w I półroczu 2022 r. Przychód ze sprzedaży w kanale on-line wyniósł w tym okresie 68,1 mln zł, co dało wzrost o ok. 21 proc rdr.
Cel spółki będzie utrzymany
Grupa Wittchen w dalszym ciągu podtrzymuje cel kontynuacji dwucyfrowej dynamiki sprzedaży w tym roku. Dobre wyniki sprzedaży produktów w lipcu i sierpniu pozwalają optymistyczne patrzeć na wynik całego trzeciego kwartału – poinformowali przedstawiciele spółki.
„Podtrzymujemy plany, czyli kontynuacja dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, stabilizacja marży brutto na sprzedaży na wysokim poziomie. Na początku roku mówiliśmy o utrzymaniu marży operacyjnej, teraz celem jest poprawa marży, jest na to miejsce” – powiedział podczas wideokonferencji dla PAP Biznes Konrad Makowiec, manager Wittchen ds. finansów i rozwoju.
Grupa podała, że pomimo wysokiego poziomu inflacji i stóp procentowych nie zanotowała istotnego spadku popytu.
W lipcu sprzedaż Wittchen wyniosła 37,9 mln zł (wzrost o 57,9 proc. rok do roku), a w sierpniu 40,6 mln zł (wzrost rdr o 45,5 proc.), co po dwóch miesiącach trzeciego kwartału daje 78,5 mln zł (wzrost o 51,3 proc. rdr).
Wśród szans spółka wymienia: odbicie w sprzedaży walizek, dotarcie z ofertą do szerszej grupy klientów, rozwój sprzedaży zagranicznej. Jako ryzyka spółka widzi dalszy przebieg wojny i pandemii, inflację oraz koszty energii, przerwanie łańcuchów dostaw i wysokie koszty transportu.
Wejście na nowe rynki
Na koniec czerwca 2022 r. grupa współpracowała z 33 platformami marketplace, posiadała 6 e-sklepów (sprzedaż online w Rosji została wstrzymana). Celem na ten rok jest posiadanie 7 e-sklepów (planowane otwarcie sklepu internetowego w Rumunii) i współpraca z 35 platformami marketplace.
Sieć stacjonarna liczyła na koniec czerwca 113 salonów własnych, w tym 96 w Polsce, 6 w Czechach i 1 na Węgrzech (własne) oraz 10 franczyzowych na Ukrainie. W trzecim kwartale otwarte mają zostać dwa salony na Węgrzech i jeden w Polsce. Na koniec roku spółka chce być obecna ze sklepami własnymi w Rumunii i w Niemczech.
Wittchen wstrzymuje się z rozbudową centrum logistycznego ze względu na niepewną sytuacją makro i wysokie ceny budowy.