Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy mogliśmy obserwować ogromne zmiany w nawykach konsumentów. W okresie pandemii, sklepy internetowe stały się pierwszym wyborem zarówno dla klientów, jak i dostawców. Jednak zniesienie większości obostrzeń nie spowodowało masowego powrotu klientów do tradycyjnych sklepów. Jak wynika z raportu PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2021-2026”, blisko 85 proc. badanych, podobnie jak podczas lockdownu, wybiera możliwość robienia zakupów za pośrednictwem sklepów internetowych – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Agnieszka Kozłowska, Dyrektor Marketplace w MODIVO SA.
Dzisiaj możemy mówić o kolejnym, dynamicznie rosnącym trendzie w branży e-commerce. Na popularności w Polsce, jak i za granicą, zyskują platformy typu marketplace. Z roku na rok korzysta z nich coraz większa liczba klientów, a także osób handlujących zróżnicowanym asortymentem. Szacuje się, że udział tego kanału w światowym rynku e-commerce wynosi już 62 proc., a w następnych latach może wzrosnąć nawet do 75 proc.
Klienci oczekują szerokiej oferty
Duże zainteresowanie klientów rynkiem marketplace wynika przede wszystkim z dostępu do szerokiej oferty produktowej w jednym miejscu. Miłośnicy zakupów online mogą za pośrednictwem jednej strony zaopatrzyć się w towar od wielu, często nieznanych im wcześniej producentów. Tym samym, otrzymują oni szansę dotarcia do ogromnej liczby klientów oraz zwiększenia świadomości i rozpoznawalności marki przy stosunkowo niskich nakładach finansowych.
Dla MODIVO wdrożenie marketplace’u to duże wyzwanie, szczególnie technologiczne. Zależy nam przede wszystkim na spójnych doświadczeniach zakupowych. W praktyce oznacza to, że oferta, zdjęcia, sam proces zakupu, a nawet wysyłki i ewentualnego zwrotu, zostanie zachowany. Jednocześnie zadbamy o to, aby klient zawsze wiedział, u kogo kupuje – czy jest to sklep MODIVO, czy oferta któregoś z naszych partnerów. Różnice będą dotyczyć np. procesu dostawy, ponieważ to partner będzie wysyłał paczkę do klienta, bezpośrednio ze swojego centrum logistycznego i w swoim opakowaniu. Naszą rolą jest zadbanie o to, aby warunki obsługi były spójne i pozwalały na zachowanie najwyższych standardów oraz pełnego komfortu robienia zakupów.
Marketplace MODIVO na etapie testów
Mimo wielu wyzwań, marketplace to niewątpliwie bardzo perspektywiczny obszar branży e-commerce, który z całą pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju całego MODIVO SA. Obecnie jesteśmy na etapie wewnętrznych testów, aby w niedalekiej przyszłości maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki niesie platforma. Dzięki wprowadzeniu marketplace’u, będziemy mieli możliwość zaoferowania konsumentom jeszcze szerszego asortymentu oraz otwarcia się na nowe kategorie, które wzbogacą i uatrakcyjnią naszą ofertę. Zakładamy, że w naszej ofercie znajdą się produkty także tych lokalnych brandów. Chcemy, aby nasi klienci czuli komfort zakupów oraz mieli pewność, że otrzymują towar najwyższej jakości, od sprawdzonych i uznanych marek.
Jesteśmy przekonani, że wdrożenie tego rozwiązania to właściwy kierunek, który zapewni nam jeszcze mocniejszą pozycję w Polsce i na rynkach zagranicznych. W planach Spółki jest bowiem rozszerzenie działalności i uruchomienie marketplace’u także w pozostałych krajach europejskich, w których obecnie z powodzeniem prowadzimy sprzedaż.
Autorem komentarza jest Agnieszka Kozłowska, Dyrektor Marketplace w MODIVO SA.