Jednym ze sposobów budowania przewagi konkurencyjnej na rynku jest wprowadzanie innowacji w logistyce dystrybucji, mających na celu usprawnienie procesu realizacji zamówień pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.
Wraz z pojawieniem się nowego konsumenta po pandemii Covid-19, detaliści walczą o utrzymanie się na szczycie obecnych oczekiwań rynku i zaspokojenie szybko zmieniających się potrzeb nabywców. Globalne zakłócenia na rynku trwają, a właściciele firm muszą stale szukać nowych sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji. Ponieważ niektóre z wygodnych usług, np. szybka wysyłka, stały się już standardem, firmy muszą oferować swoim klientom wartość dodaną.
Przewaga dzięki logistyce
Detaliści poszukują nowych sposobów wspierania zamówień e-commerce poprzez zapewnienie opcji dodatkowych, takich jak ekspresowa wysyłka czy personalizacja (np. zapakowanie, usunięcie metki z ceną czy dodanie karty). Interesują ich również nowe technologie, które mogłyby pomóc w skutecznym zarządzaniu zwrotami, które są trzecim kryterium zakupowym, a które może być bardzo kosztowne i czasochłonne, oraz zapewnić synergię między cyfrowymi kanałami detalicznymi a sklepami stacjonarnymi.
System Reflex In-Store Logistics firmy Hardis Group sprostał tym wyzwaniom związanym z omnichannel. Umożliwia on widoczność zapasów w czasie rzeczywistym, mniejsze przestoje linii produkcyjnych oraz efektywne zarządzanie takimi usługami jak wysyłka ze sklepu, click and collect, rezerwacja online i transfery między sklepowe, zapewniając jednocześnie optymalizację logistyczną dla sklepów, ciemnych sklepów, hubów i kolekcji drive-through.
Magazyny skrojone na miarę
Ogólnie rzecz biorąc, idealny nowoczesny obiekt logistyczny powinien umożliwiać detalistom skuteczne prowadzenie działalności i bezbłędną obsługę klientów. Handel detaliczny ma bardzo specyficzne potrzeby w zakresie zarządzania logistyką – od przeglądów stanów magazynowych w czasie rzeczywistym i alarmów o brakach na półkach po optymalizację procesów przygotowywania zamówień. Dlatego też ten rodzaj działalności nie może być obsługiwany przy użyciu „jednego rozmiaru dla wszystkich” powierzchni magazynowej. Detaliści wymagają niezawodnych, wydajnych i zwinnych systemów logistycznych o wysokim stopniu dostosowania do potrzeb klienta.
Taki magazyn powinien być cyfrowy, dzięki jednostce centralnej – Warehouse Management System (WMS), oraz zmechanizowany w celu uprzemysłowienia procesów. Zaawansowana i zautomatyzowana technologia może pomóc detalistom w osiągnięciu większej produktywności, optymalizacji przestrzeni, skalowaniu operacji i obsłudze większego wolumenu przy jednoczesnej pracy z większą szybkością i dokładnością. Istnieje potrzeba intuicyjnych i stale uczących się rozwiązań, aby umożliwić sprzedawcom detalicznym lepsze przewidywanie i reagowanie na trendy. Ostatnią, ale nie najmniej ważną cechą nowoczesnego magazynu powinien być jego ograniczony ślad węglowy. Ponieważ klienci końcowi są coraz bardziej wyedukowani w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, sprzedawcy detaliczni muszą również uwzględnić w swoich strategiach kwestie środowiskowe, dążąc do zmniejszenia śladu magazynowego, transportowego i energetycznego.
Automatyzacja i sztuczna inteligencja
Istnieją różne cele, jakie nasi klienci stawiają przed modernizacją swoich magazynów. W odniesieniu do potrzeb detalistów, poprawa zarządzania magazynem powinna dotyczyć zarówno wyzwań związanych z doświadczeniem klienta, jak i pracownika w handlu omnichannel, z naciskiem na optymalizację pracy magazynu. Wdrażając system Reflex WMS firmy Hardis Group, detaliści mogą zyskać widoczność w czasie rzeczywistym oraz zwiększoną elastyczność, dzięki której mogą szybko reagować na zmieniające się trendy. Zapewnia on również wysoki poziom dostosowania do potrzeb klienta oraz możliwość połączenia z innymi rozwiązaniami technologicznymi.
Poprzez poprawę ogólnej widoczności zapasów i produkcji system ten może zapewnić wgląd w przebieg pracy, zwiększyć produktywność i poprawić zarządzanie zasobami materiałowymi, a tablica rozdzielcza z KPI i alertami pomóc w szybkim i prawidłowym podejmowaniu decyzji. Bardziej zaawansowane rozwiązania mogą wspierać nawet bardziej złożone zadania. Order Flow Balancing pozwala na automatyczne włączenie pilnych zamówień do już realizowanych fal. System Zarządzania Pracą zarządza zasobami magazynowymi (ludzkimi i materiałowymi) w czasie rzeczywistym, umożliwiając użytkownikom dotrzymywanie zobowiązań dotyczących czasu realizacji dostaw i optymalizację procesów logistycznych. Automatyka Rolą WCS Master jest integracja i nadzór nad wszystkimi zmechanizowanymi systemami w procesach logistyki magazynowej. Sztuczna inteligencja i zaawansowane rozwiązania WMS mogą proaktywnie poprawić wydajność.
Autorem komentarza jest Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.
Jarosław Dąbrowski jest odpowiedzialny za efektywny rozwój biznesu, pozyskiwanie nowych klientów oraz wdrażanie strategii sprzedaży i marketingu firmy. Wspiera nowych i obecnych klientów, w tym operatorów logistycznych i międzynarodowe marki, we wdrażaniu oprogramowania Reflex WMS w tej części Europy. Jako Sales Manager dba o budowanie wizerunku firmy w Polsce i Europie Środkowej. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe zdobyte na stanowiskach kierowniczych w obszarze sprzedaży i operacji, zarówno w firmach świadczących usługi konsultingowe, takich jak Hogart, Inetum, eConsulting, jak i w branży usług logistycznych, takich jak Consafe Logistics czy Aspekt Sp. z o.o.