Najwyższe od 20 lat tempo wzrostu cen w polskiej gospodarce nie pozostaje bez wpływu na sytuację korzystających z przestrzeni w centrach handlowych. Galopująca inflacja to kolejna kłoda na biznesowej drodze przedsiębiorców po pandemii i wojnie w Ukrainie. Stale rosnące koszty prowadzenia działalności handlowej w galeriach czynią je coraz mniej atrakcyjnymi dla marek wybierających je dotychczas na swoje lokalizacje.
Inflacja powoduje kolejny skok wysokości czynszów płaconych przez przedsiębiorców w centach handlowych. Zapowiadane wzrosty sięgają nawet 15 proc.. Dotychczasowe indeksacje czynszów nie przekraczały 7 proc. a zapowiadane z pewnością pobiją barierę 10 proc.. Biorąc pod uwagę wysoki niestabilny kurs Euro, które jest walutą rozliczeniową, czynsze wzrastają niebotycznie.
Okres kolejnych perturbacji
– Pamiętajmy również, że wysoka inflacja i niestabilna sytuacja ekonomiczna dotykają bezpośrednio naszych klientów i zdecydowanie negatywnie wpływa na ich nastroje zakupowe. W sytuacji obniżenia mocy nabywczej i wobec perspektywy kolejnych podwyżek w różnych sferach codziennego życia, konsumenci mniej chętnie sięgają do portfeli niż jeszcze kilka miesięcy temu. Czeka nas okres kolejnych perturbacji, z którymi musimy się mierzyć z rosnącymi kosztami i brakiem sprawiedliwego rozłożenia ryzyk biznesowych między korzystającymi z przestrzeni handlowej w galeriach a udostepniającymi – zapowiada Wojciech Mikulski, Członek Zarządu OTCF S.A., oraz Członek Rady Nadzorczej ZPPHiU.
ZPPHiU zwraca uwagę, że polscy pracodawcy zmagają się z wieloma czynnikami, które obniżają drastycznie rentowność ich działalności w przestrzeni handlowej w galeriach i centrach handlowych. Zdaniem przedsiębiorców utrzymanie miejsc pracy i stabilności firm są coraz trudniejsze wobec szybujących kosztów stałych i dynamiki zmian na rynku. Zarząd organizacji wskazuje kierunek, w którym pilnie powinna zmierzać branża, by utrzymać stabilność całego ekosystemu w obliczu wyzwań makroekonomicznych. Rozwiązaniem jest równe rozłożenie ryzyk biznesowych i kosztów wspólnych pomiędzy centra handlowe a przedsiębiorców korzystających z przestrzeni w galeriach.