Trendy w centrach handlowych są dla nas dobre – oceniamy je na podstawie indeksów sprzedaży. Porównując trendy obu lat pandemicznych okazuje się, że w roku 2021 przyrost indeksów sprzedaży i odwiedzin restauracji w centrach handlowych wyniósł średnio 15p.p. – pisze w komentarzu Radosław Citko, District Coach, Pizza Hut.
Pamiętajmy, że centra handlowe, zwłaszcza strefy foodcourt to częsta destynacja młodzieży, która zwyczajnie spędza tam wolny czas między/po lekcjach.
Świat online vs tradycyjny handel
Handel w centrach handlowych ma przewagę bycia częścią tradycji i pewnych nawyków zakupowych. Nie bez znaczenia jest także aspekt fizyczności, tj. zobaczenia pożądanego towaru na żywo, choć dzisiaj convenience ma znaczenie. Jeśli klient może zamówić wszystko z poziomu przeglądarki i nie musi marnować czasu na podróż do centrum, postoje w korkach, przemierzanie kilometrów powierzchni handlowej, a także nie musi ponosić opłat za parking, wybór staje się oczywisty. Jednak w świecie online skuteczny marketing niejednokrotnie wypacza obietnicę jakości kupowanego towaru, nierzadko także indywidualne ustawienia komputera i konstrukcja sklepów internetowych przekłamują rzeczywistość, co w konsekwencji może przekładać się na brak satysfakcji klienta.
Handel klasyczny jest wolny od tych przywar. Dodatkowo, niezależnie od rozwoju sztucznej inteligencji, nic na razie nie zastąpi skuteczności dobrego sprzedawcy, który najczęściej profesjonalnie rozwieje wszystkie nasze wątpliwości. Wizyta w centrum handlowym to także okazja do skorzystania z rozrywek, których nie można zamówić w dostawie: kino, pływalnia, kręgle, place zabaw, sporadyczny koncert, itp.
Widzę przesycenie rynku liczbą centrów handlowych, choć nie we wszystkich miastach. Ale co do zasady wybór jest ogromny, a ich oferta jest podobna do siebie. Nie wiemy, czy wraz z rosnącą popularnością e-commerce, nie okaże się być bardziej optymalnym posiadanie jednej dużej placówki w mieście, trochę takiego showroomu, w jednym wybranym centrum handlowym zamiast w kilku. Pozostanie wtedy pytanie, który wynajmujący i jakimi zachętami skusi poszczególnych graczy, by wybrali akurat to centrum handlowe spośród 5 lub 7 innych w mieście?
Komentarz został opublikowany w ramach raportu „Przyszłość centrów handlowych” przygotowanego przez PRCH i GfK.