O planach ekspansji w kolejnych latach, najnowszym koncepcie marketu, a także roli strategii omnichannel w budowaniu przewagi konkurencyjnej opowiada w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Adam Rosiński, prezes zarządu OBI.
Uruchomiony w połowie czerwca market w Mysiadle pod Warszawą jest 61. lokalizacją OBI w Polsce. W tym roku ruszył już także sklep w Częstochowie. Proszę powiedzieć, jakie są plany ekspansji na kolejne miesiące i lata?
Adam Rosiński: Jesteśmy obecni na polskim rynku już od 25 lat. W tym czasie, tak jak Pan wspomniał, udało nam się uruchomić ponad 60 marketów. Podobne tempo ekspansji, czyli średnio po kilka marketów rocznie, planujemy utrzymać także w kolejnych latach. W przypadku marketów OBI proces inwestycyjny jest długofalowy. Dlatego dzisiaj nie mogę zagwarantować że będą to 3 markety rocznie, czy może więcej. Jest wiele zmiennych, które mają na to wpływ, a nie wszystkie są zależne tylko i wyłącznie od nas.
Planując dalszą ekspansję w Polsce jakich lokalizacji szukacie pod nowe markety?
W naszym portfolio znajdują się obiekty w zasadzie w każdym z możliwych formatów. Są oczywiście markety wolnostojące, mamy kilka sklepów zlokalizowanych w pobliżu innego marketu, tak jak ma to miejsce w Mysiadle. Sąsiedztwo sklepu Selgros z pewnością przynosi pozytywne efekty synergii. Jesteśmy obecni także w tradycyjnych centrach handlowych oraz w coraz popularniejszych parkach handlowych. Bierzemy pod uwagę różne opcje, ale każdą rozpatrujemy bardzo indywidualnie.
Jakie jest najważniejsze kryterium?
Ewentualny sukces danej lokalizacji zawsze zależy od klientów. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką robimy jest analiza tzw. catchment area, czyli szeroko pojętego środowiska, w którym market ma funkcjonować. Na tej podstawie, dodatkowo biorąc pod uwagę możliwości danej działki, dopasowujemy wielkość i format przyszłego marketu.
Rozmawialiśmy podczas otwarcia nowego sklepu w Mysiadle, który – jak sami Państwo mówicie – jest wzorcowym salonem OBI. Co go wyróżnia?
To nasz 6. market w aglomeracji warszawskiej, ale pierwszy, który mogliśmy w pełni zaprojektować i zaaranżować od zera wedle naszych pomysłów i oczekiwań. Dzięki temu posiada liczne rozwiązania i oferuje szereg usług, które odpowiadają na aktualne oczekiwania i potrzeby klientów.
Powierzchnia sprzedaży tego marketu wynosi 9,5 tys. mkw. Co nowego na niej znajdziemy?
Jesteśmy liderem kategorii Ogród, a naszą ambicją jest jej ciągły rozwój. Dlatego cieszę się, że pierwsi na rynku proponujemy klientom tak kompleksowe usługi i produkty. Od dziś podczas jednej wizyty w OBI można zaprojektować nasadzenia (łącznie ze schematami instalacyjnymi), ogrodzenie, oświetlenie i nawodnienie oraz pełną architekturę ogrodową, z wizualizacją projektu, szczegółową wyceną, dostawą i montażem. Co więcej, możemy pokazać klientom jak będzie wyglądał ich ogród za 5 czy 10 lat, a także jak będzie operowało w nim światło słoneczne. Tak kompleksowe podejście do ogrodu to zupełnie nowy wymiar obsługi klienta i nieoceniona pomoc dla użytkowników.
Nowością są także OBImaty, czyli urządzenie dedykowane odbiorom zamówień internetowych 24/7.
Zgadza się. W pandemii wyraźnie wzrosło zainteresowanie zakupami online oraz bezpiecznym i wygodnym sposobem na ich odbiór. Polska generalnie jest jednym ze światowych liderów pod względem rozwoju urządzeń paczkowych. I my chcemy ten trend wykorzystać. Uważam, że to ciekawa opcja pozytywnie wpływająca na omnichannelowe doświadczenie zakupowe klienta. Planujemy zainstalować OBImaty w kolejnych marketach.
Wygodnym rozwiązaniem jest także stworzona przez nas strefa Drive-in, która umożliwia prosty i szybki odbiór materiałów budowlanych prosto do bagażnika samochodu. Z pewnością będą korzystali z niej profesjonaliści zajmujący się pracami remontowymi czy budowlanymi, ale również klienci indywidualni robiący większe i cięższe zakupy.
Wspomniał Pan, że np. OBImaty będą wdrażane w innych marketach Państwa sieci. A co z pozostałymi nowinkami?
Ze względu na obiektywne ograniczenia, np. kubaturę marketu czy wielkość działki, nie możemy zaimplementować wszystkich naszych nowych rozwiązań w pozostałych 60 marketach. Zamierzamy jednak systematycznie modernizować i unowocześniać już istniejące sklepy. Mogę również zapewnić, że wszystkie nowe markety będą tworzone według najnowszego konceptu, takiego jak prezentowany market w Mysiadle. Powiem więcej, zgodnie z naszą filozofią, każdy nowy market jest lepszy od poprzedniego, ponieważ korzysta z jego nauk i doświadczeń.
Sporo rozwiązań, o których mówimy, sprowadza się do zapewnienia klientom jak najlepszego doświadczenia zakupowego, niezależnie od kanału w jakim robią zakupy.
W obecnych czasach naprawdę nie powinno już mieć znaczenia, gdzie klient zaczyna zakupy, oraz w jaki sposób je kończy. Badania wskazują, że już nawet 9/10 decyzji zakupowych jest dokonywanych w modelu omnichannel. Rozwój logistyki i wyższy poziom ochrony praw konsumenckich sprawił, że klienci na dobre przyzwyczaili się już do zakupów online. Z drugiej strony oczekują od nas również pomocy w realizacji ich pomysłów, szukają u nas inspiracji. Wszystkie nasze działania i wdrożenia sprowadzają się do tego, żeby im to wszystko zapewnić.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski