Cztery lata temu zaczęliśmy stosować ogólne rozporządzenie o ochronie danych – osławione RODO. W międzyczasie pojawiały się oczywiście pewne zmiany prawne. Jednak nie były tak obszerne jak te zaplanowane na ten rok. Wszystko za sprawą aż trzech unijnych dyrektyw. Jedna z nich znana jest pod nazwą Omnibus. W Polsce miała zacząć obowiązywać 28 maja, jednak nie uchwalono jeszcze odpowiedniej ustawy. Ale czy warto czekać z dostosowaniem e-sklepu do nowych przepisów? Co zrobić, żeby być gotowym? – o tym wszystkim pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek.
Cały materiał zostanie opublikowany w najbliższym numerze Magazynu Omnichannel Voice.
Chociaż termin wejścia w życie polskiej ustawy implementującej dyrektywę Omnibus, narzucony przez Unię Europejską, nie powinien przekroczyć 28 maja 2022 r., już wiemy, że nie został on dotrzymany. Jednocześnie nie wiemy niestety, kiedy zmiany finalnie wejdą w życie, bo polski rząd nie skończył jeszcze prac nad projektem ustawy. Dlatego też powinniśmy być na nie gotowi już teraz.
Obniżki cen na nowych zasadach
Wraz z nowymi przepisami samo poinformowanie klientów o obniżce ceny nie będzie wystarczające. Aby umożliwić potencjalnemu nabywcy dokonanie oceny, czy dana promocja jest faktycznie dla niego korzystna, sklep będzie zobowiązany do pokazania obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie tego towaru, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W przypadku towarów, które są oferowane przez danego e-sprzedawcę krócej, będzie on zobowiązany do poinformowania o najniższej ich cenie, która obowiązywała w okresie od dnia wprowadzenia ich do sprzedaży.
Polska zdecydowała się również na wdrożenie zupełnie innych zasadach dla towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności. Tutaj przepisy są bardzo mało precyzyjne i budzą wątpliwości. Wymagane będzie, aby obok informacji o obniżonej cenie, podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Takie brzmienie przepisu może prowadzić do wniosku, że trzeba sięgnąć nawet kilka lat wstecz, kiedy to po raz pierwszy sprzedawca obniżył cenę produktu. Nie wydaje się, aby taki był cel ustawodawcy. Być może w finalnej wersji ustawy ta niejasność interpretacyjna zostanie usunięta.
Tylko wiarygodne opinie
W przypadku sklepów udostępniających opinie konsumentów o produktach, przedsiębiorca będzie zobowiązany do przedstawienia informacji czy i w jaki sposób zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Sprzedawcy będą mogli oświadczyć, że nie weryfikują tych opinii. Ale w takim wypadku niewątpliwie wpłynie to niekorzystnie na wizerunek e-sklepu w oczach klientów.
Zmiany w regulaminach sklepów
Dyrektywa Omnibus skutkuje również koniecznością zaktualizowania regulaminów sklepów internetowych. Wpłynie w szczególności na zakres przedstawianych danych kontaktowych (nowością jest obowiązek podania numeru telefonu), informację o odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową oraz na postanowienia dotyczące odstąpienia od umowy w przypadku dostarczania treści cyfrowych drogą elektroniczną.
Autorką komentarza jest Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek.