Mierząc sprzedaż w sklepach i w internecie przy użyciu wszystkich form płatności, badanie Mastercard SpendingPulse wskazuje, że Hiszpania, Wielka Brytania i Francja odniosły największy wzrost w maju, w ujęciu rok do roku wśród krajów objętych badaniem, bez uwzględnienia inflacji.
Mastercard SpendingPulse to regularne i wiarygodne źródło informacji dotyczących handlu detalicznego przygotowywane z uwzględnieniem dużej dokładności geograficznej. To uznany wskaźnik ekonomiczny w Stanach Zjednoczonych , Brazylii, Australii i na wielu innych rynkach. Dzięki codziennym pomiarom i cotygodniowej aktualizacji, detaliści, instytucje finansowe i inne zainteresowane podmioty, zaczęły polegać na tych analizach danych w kluczowych dla sprzedaży momentach, takich jak np. okresy okołoświąteczne, ale także w ciągu roku.
Trwa przywracanie równowagi
– W całej Europie trwa przywracanie równowagi. Konsumenci przerzucili się z kupowania dóbr, na szukanie doświadczeń, których brakowało im w ciągu dwóch ostatnich lat. To dobry znak dla sektora usług, m.in. restauracji i hoteli” – komentuje Natalia Lechmanova, Starsza Ekonomistka w Mastercard Economics Institute. „Pomimo wzrostu cen, konsumenci pozostają odporni. Obserwujemy stałe poziomy wydatków, pomimo że zmieniają się kategorie, na które przeznaczane są pieniądze.”
Według Mastercard SpendingPulse, kluczowe trendy w maju 2022 roku odzwierciedlają dywersyfikację wydatków pomiędzy sektorami i kanałami w miarę znoszenia pandemicznych obostrzeń:
- Całkowita sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem sprzedaży samochodów, odnotowała wzrosty na większości rynków w porównaniu do maja 2021, a nawet w odniesieniu do maja 2019, czyli okresu przed pandemią Covid-19;
- Sprzedaż w sklepach stacjonarnych stale rośnie na większości europejskich rynków;
- Sprzedaż w Internecie zwolniła, pozostając jednak wciąż na wysokim poziomie w porównaniu do maja 2019.
Sektory takie jak elektronika, artykuły spożywcze czy branża meblowa odnotowały niższe wzrosty rok do roku (maj 2021 vs maj 2022). Spowodowane jest to zniesieniem obostrzeń pandemicznych i tym samym rozszerzeniem wydatków o usługi.
Najwyższe i widoczne wzrosty odnotowały branże, które zyskują na ożywieniu w turystyce i podróżach, takie jak usługi restauracyjne i noclegowe. Do tej zmiany przyczyniły się również rosnące ceny w tym obszarze.
– Konsument jest sercem gospodarki – podsumowuje Mark Barnett, Prezes Mastercard Europe. „Analizujac nasze unikalne dane dotyczące sprzedaży detalicznej, jesteśmy w stanie w czasie rzeczywistym oceniać kondycję klientów i panujące wśród nich trendy. To pomaga rządom i biznesowi zrozumieć potrzeby i zwyczaje współczesnego klienta by dostosować się do jego ciągle zmieniających się oczekiwań, na różnych rynkach i w różnych obszarach.