Szanse i ryzyka związane z ESG mają coraz bardziej mierzalny wpływ również na sektor handlu i dóbr konsumpcyjnych. Budowanie “zrównoważonej” marki staje się odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów i partnerów biznesowych. Podjęcie przez firmy takich działań, jak ograniczenie śladu węglowego, zmniejszenie zużycia wody czy weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem pochodzenia surowców, będzie mieć długofalowo pozytywny wpływ na otoczenie.
– Właściwy profil przedsiębiorstwa w zakresie E (Environmental) będzie się przekładał na wybory konsumenta przy półce, a tym samym na wyższe przychody. Z drugiej strony praca nad minimalizacją zużycia wody, energii elektrycznej czy paliw kopalnych wpływać może na ogólny stan środowiska, ale także na poprawę pozycji kosztowej firmy. Silny nacisk na S (Social) ma ogromny wpływ na zdolność firm do przyciągania i utrzymywania talentów, co daje im naturalną przewagę konkurencyjną – mówi Krzysztof Badowski Partner zarządzający Strategy& w Polsce.
– Firmy z dobrze rozwiniętą polityką diversity & inclusion (różnorodności i inkluzywności) udowadniają, że takie podejście przyczynia się do większej kreatywności i elastyczności w działaniu, zwiększa dostęp do talentów, podwyższa morale pracowników, a tym samym przyczynia się do poprawy ich produktywności. Co z kolei prowadzi do lepszych wyników finansowych. Firmy, które aktywnie prowadzą politykę i wspierają diversity & inclusion zarabiają przeciętnie o 19% więcej. Wydaje się też, że firmy z silnie rozwiniętą strategią w zakresie G (Governance), transparentne i przestrzegające zasad, podlegają mniejszemu nadzorowi ze strony regulatora, aktywistów czy organizacji związkowych, mają większą swobodę działania i unikają płacenia kar i opłat przewidzianych przez różne reżimy prawne. Silny i prawidłowo zbudowany profil ESG firmy ma więc w oczywisty sposób wpływ na wyniki finansowe i długoterminowe perspektywy rynkowe – kontynuuje.
– Taki profil zmienia też spojrzenie inwestorów, którzy niżej oceniają ryzyko przedsiębiorstw z dobrze zdefiniowaną strategią ESG. A pozytywne wyniki finansowe, dobre perspektywy rynkowe i niskie ryzyko składają się na wartość przedsiębiorstwa. ESG będzie zyskiwać na istotności i stanie się nieodłącznym elementem wbudowanym w każdy obszar strategii firm – dodaje.
Wyzwania ESG
Jednym z głównych wyzwań, z którym mierzą się firmy to brak jasnych zasad interpretacji obowiązujących regulacji dotyczących Europejskiego Zielonego Ładu. Kolejna kwestia to upatrywanie w promocji i wdrażaniu zrównoważonego rozwoju w firmach ryzyka utraty konkurencyjności, ze względu na koszty procesu dostosowywania się do nowych wymogów. Zupełnie niezaadresowanym obszarem pozostaje kwestia zarządzania łańcuchem dostaw, która powinna być jednym z priorytetów dla firm z sektora dóbr konsumpcyjnych.
Jedynie 4 proc. spółek wymaga raportowania śladu węglowego przez dostawców, co jasno pokazuje potrzebę wzmocnienia kompetencji firm w tym zakresie.
Łańcuch dostaw to nie tylko transport
Każdy przejechany kilometr to spalanie paliwa, a co za tym idzie określony poziom emisji. Dlatego firmy wrażliwe na kwestie ESG coraz ściślej kontrolują emisje w swoim łańcuchu dostaw, aby nie tylko je mierzyć, ale także aktywnie ograniczać poprzez lepsze zarządzanie dystrybucją. Minimalizacja „zbędnych przebiegów” przekłada się na zmniejszenie wpływu na środowisko oraz na koszty.
Aż 60 proc. firm deklaruje wdrożony kodeks postępowania dostawców (77 proc. firm zagranicznych oraz 42 proc. firm polskich). Jednak jedynie 4 proc. wymaga raportowania śladu węglowego przez dostawców. Pokazuje to, że rynek nie jest jeszcze gotowy stawić czoła celom unijnym, które coraz silniej wymagają mierzenia śladu węglowego. Unia Europejska na poziomie kraju wyznaczyła dla Polski cel redukcji emisji do 2030 r. o 7 proc. w sektorach non-ETS w stosunku do 2005 roku.