Grupa Kapitałowa Monnari Trade S.A. opublikowała raport finansowy za 1 kwartał 2022 roku. Wśród najważniejszych dokonań wymienia, wzrost przychodów o 30,6 proc. zwiększenie marży brutto na sprzedaży o 9,7 proc. do poziomu 54,2 proc. oraz wygenerowanie zysku operacyjnego na poziomie 71 tys. zł vs. strata w 2021 r. w wysokości – 5 341 tys. zł.
Monnari Trade S.A. realizuje sprzedaż przez łącznie 174 salony marki Monnari (łączna powierzchnia 39 tys. mkw.), w tym 14 salonów franczyzowych (2,7 tys. mkw.) oraz 28 salonów Femestage o powierzchni 4,3 tys. mkw. zlokalizowanych w centrach handlowych oraz przy ulicach handlowych. W sumie sieć sprzedaży obejmuje 202 salony o powierzchni 41,6 tys. mkw.
Wzrost sprzedaży
W opublikowanym raporcie czytamy, że pierwszy kwartał 2022 wypadł znacznie lepiej niż w poprzednich dwóch latach trwania pandemii Covid 19. Sytuacja społeczno-gospodarcza poprawiła się na wielu płaszczyznach. W końcu marca 2022 r. liczba zarejestrowanych bezrobotnych oraz stopa bezrobocia rejestrowanego były nadal niższe niż przed rokiem. Nastąpił znaczący wzrost przeciętnych miesięcznych nominalnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw i pomimo wysokiego wzrostu cen konsumpcyjnych, siła nabywcza płac była większa niż przed rokiem. Stopniowo poprawiają się wskaźniki ufności konsumenckiej, określające bieżące i oczekiwane tendencje konsumpcji indywidualnej.
Dzięki temu w I kwartale b.r. sprzedaż detaliczna była znacznie większa niż w pierwszym kwartale ub. roku (wówczas jej wzrost w skali roku był niewielki). Po raz pierwszy od wielu lat, wyższe niż w marcu ub. roku były ceny odzieży (o 2,9 proc.) oraz ceny obuwia (o 3,4 proc.), po niewielkich spadkach tych cen przed rokiem. Do negatywnych czynników makroekonomicznych należy dynamiczny wzrost inflacji, na koniec marca b.r. w wysokości 9,7 proc.
Redukcja kosztów
Grupa Kapitałowa Monnari wygenerowała w 1 kwartale 2022 r. obroty na poziomie 55,223 mln zł vs. 42,284 mln zł, co oznacza wzrost o 30,6 proc., wobec 1 kwartału ub.r. Na tak dużej dynamice wzrostu, zaważył fakt, iż salony w centrach handlowych o pow. powyżej 2 tys. mkw., mogły w pierwszym kwartale 2021 r., pracować tylko przez ok. 8 tygodni. Przychody w 2022 r. są porównywalne do poziomu roku 2020, kiedy były na poziomie 53776 mln zł, jednak nie osiągnęły jeszcze wartości z roku 2019, kiedy Grupa wygenerowała obroty w wysokości 58,282 mln zł. Wartość marży brutto wzrosła o 59 proc. do poziomu 29,928 mln zł z 18,814 mln zł w I kwartale 2021 r., co dało wzrost procentowy marży brutto na sprzedaży do wielkości 54,2 proc. z 44,5 proc. w 2021 r. Wobec trudnej zewnętrznej sytuacji, spółki Grupy Kapitałowej dążą do redukcji kosztów funkcjonowania. Grupa odnotowała, co prawda wzrost kosztów sprzedaży i ogólnych zarządu o 14,9 proc., jednak dynamika wzrostu była o połowę niższa niż wzrost przychodów.
Odpowiednio w obu okresach 2022 i 2021 koszty SG&A wyniosły 30,219 mln zł vs. 26,319 mln zł. Grupa Kapitałowa Monnari Trade S.A. zakończyła 1 kwartał 2022 roku zyskiem operacyjnym w wysokości 71 tys. zł vs. – 5,341 mln straty w 2021 r. Na poziomie wyniku netto ograniczono stratę do poziomu – 652 tys. zł w porównaniu do straty w wysokości 6,274 mln zł w 1 kwartale 2021 r.
Zaprezentowane dane Grupy Kapitałowej za I kwartał b.r. są obarczone panującym jeszcze w tym okresie stanem pandemii oraz negatywnym wpływem wojny na Ukrainie. Jednocześnie okres I kwartału w branży odzieżowej tradycyjnie jest okresem poświątecznych wyprzedaży, co związane jest ze znacznymi promocjami i pogorszeniem się rentowności sprzedaży.