Wdrażanie ESG to strategiczna zmiana w prowadzeniu biznesu w zgodzie z postępującymi zmianami klimatycznymi i oczekiwaniami społecznymi. My – właściciele i zarządcy obiektów handlowych – nie możemy pozostawać obojętni wobec tych wyzwań – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Rafał Kwiatkowski, wiceprezes ds. operacyjnych w EPP.
Cały materiał zostanie opublikowany w najbliższym numerze Magazynu Omnichannel Voice.
Środowisko i potrzeby społeczne na pierwszym miejscu
Decyzję o wdrożeniu strategii ESG podjęliśmy bardzo świadomie. W odpowiedzi na oczekiwania klientów, najemców oraz partnerów biznesowych i naszego właściciela chcemy w odpowiedzialny i transparentny sposób prowadzić swój biznes, ograniczając tym samym jego wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie.
Chcemy też w przejrzysty sposób regularnie raportować nasze osiągniecia w tym obszarze. Nasza strategia ESG bazuje na czterech filarach: transparentność, świadome zarządzanie, dostępność oraz wpływ na środowisko.
Bardzo duży nacisk położyliśmy na dwa ostatnie elementy. W kwestii dbania o środowisko na pierwszym miejscu postawiliśmy zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i ograniczenie emisyjności naszych obiektów. W tym celu instalujemy systemy fotowoltaiczne, w częściach wspólnych wymieniamy oświetlenie na energooszczędne oprawy LED, rozbudowujemy systemy monitorowania emisji CO2, prowadzimy recykling odpadów przemysłowych i segregujemy odpady komunalne. Podczas przebudów analizujemy ich potencjalny wpływ na otoczenie i wybieramy rozwiązania, które umożliwiają jego redukcję poprzez ograniczenie zakresu rozbiórek, czy pozostawienie i modernizację istniejących urządzeń. Podjęte działania pozwolą nam uzyskać certyfikację BREEAM In-Use na poziomie „Very Good” lub „Excellent” dla wszystkich naszych centrów handlowych i biurowców.
Obiekty dostępne dla wszystkich
Kolejnym aspektem, do którego przywiązujemy szczególną wagę, jest zwiększanie dostępności naszych obiektów dla różnych grup: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, kobiet w ciąży czy seniorów. W związku z tym obiekty handlowe EPP zostały wyposażone m.in. w automatyczne drzwi wejściowe, niskie progi lub ich brak, specjalnie przystosowane toalety, tablice informacyjne z oznaczeniami w alfabecie Braille’a, inteligentne systemy ułatwiające poruszanie się po terenie centrum oraz specjalne, szersze miejsca parkingowe. Oprócz zmian infrastrukturalnych wprowadziliśmy inicjatywy skierowane do odwiedzających z wysoką wrażliwością na bodźce, takie jak światło czy dźwięki.
W ramach „Godzin ciszy” w centrach EPP przez minimum trzy godziny w tygodniu jest wyłączana muzyka, a komunikaty głosowe są ograniczane. Wszędzie, gdzie jest to możliwe, są również przygaszane światła. Nasze centra są przyjazne także rodzinom z dziećmi – z głównych udogodnień można wymienić m.in. strefy dla dzieci, sale zabaw i kąciki edukacyjne, odpowiednio wyposażony pokój dla rodzin czy specjalne miejsca parkingowe. Chcemy, by nasze obiekty były dostępne dla wszystkich, dlatego prowadzimy niezależne audyty Fundacji Integracja, które mają ocenić dostępność naszych obiektów oraz wskazać nowe rozwiązania, które warto wdrożyć.
Blisko lokalnych społeczności
Uważnie wsłuchujemy się też w potrzeby społeczne, gdyż jako część tkanki miejskiej, a często jeden z głównych punktów na gospodarczej mapie regionu, chcemy pomagać naszym sąsiadom w potrzebie oraz wspierać rozwój lokalnych rynków, na których działamy. Ramy tym działaniom nadaliśmy w ubiegłorocznej kampanii „5 dobrych uczynków na 5. urodziny EPP”, którą kontynuujemy w tym roku. Realizujemy projekty, których celem jest odpowiedź na współczesne wyzwania związane z ochroną środowiska i postępującymi zmianami klimatu. Przy obiektach EPP powstały antysmogowe łąki kwietne, poprawiające jakość powietrza, a na dachach zbudowaliśmy ule dla pszczół, przyczyniając się tym samym do zwiększenia bioróżnorodności. Połączyliśmy działania w ramach gospodarki obiegu zamkniętego z pomocą potrzebującym m.in. udostępniając wieszaki, na których można zostawić nieużywane ubrania oraz stawiając lodówki społeczne, w których klienci umieszczają nadwyżkę żywności. Dzięki tym rozwiązaniom nadmiarowe zapasy produktów się nie marnują i trafiają do tych, którzy naprawdę ich potrzebują.
Efekty są bardzo pozytywne – udało nam się pogłębić relacje z najbliższym otoczeniem. Dzięki temu możemy nieść realną pomoc lokalnie tam, gdzie działamy i gdzie jest ona potrzebna, jeszcze lepiej poznawać potrzeby naszych klientów i odpowiadać na ważne dla nich kwestie. Wdrażanie ESG to strategiczna zmiana w prowadzeniu biznesu w zgodzie z postępującymi zmianami klimatycznymi i oczekiwaniami społecznymi. My – właściciele i zarządcy obiektów handlowych – nie możemy pozostawać obojętni wobec tych wyzwań.
Rafał Kwiatkowski
Członek Zarządu I Wiceprezes ds. operacyjnych EPP
Doświadczony ekspert w zakresie prawa, zgodności z przepisami oraz działań operacyjnych. Zanim dołączył do zespołu EPP przez ponad 15 lat pracował dla Echo Investment SA – największego polskiego dewelopera. Zajmował się finansowaniem, wynajmem, sprzedażą i zakupami w ramach portfolio nieruchomości firmy. Zaczynał jako pracownik działu prawnego, a następnie w 2007 roku awansował na stanowisko szefa tego działu. W ramach obowiązków w Echo Investment nadzorował też działania zespołu zarządzania nieruchomościami. W latach 2005-2007 był członkiem rad nadzorczych spółek Barlinek SA i Opoczno SA.
Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz podyplomowe studia na kierunku finanse i podatki w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.