Grupa VRG planuje dalsze stopniowe wprowadzanie do sieci nowych konceptów salonów w markach Vistula i Wólczanka, operujących na większych powierzchniach i umożliwiających atrakcyjną ekspozycję całego aktualnego asortymentu marek. Spółka zapowiada również dalszy rozwój omnichannel, w kierunku maksymalizowania wygody zakupów dla klientów.
W pierwszym kwartale 2022 roku VRG zanotowało sprzedaż w wysokości 243,8 mln zł (o 41,6 proc. więcej r/r.), przekraczając poziomy sprzedaży sprzed pandemii. Po raz pierwszy w historii przychody segmentu jubilerskiego przewyższyły sprzedaż marek odzieżowych. Grupa wypracowała w tym czasie marżę na poziomie 50,5 proc. Powrót do aktywnego życia społecznego, zwłaszcza uroczystości rodzinnych i zawodowych, skutkujący wzrostem popytu na odzież formalną i zainteresowanie klientów biżuterią, buduje dobrą perspektywę sprzedaży Grupy na drugi kwartał i resztę roku. W dniu publikacji raportu za pierwszy kwartał 2022 roku zarząd VRG podjął także uchwałę w sprawie przyjęcia polityki dywidendowej.
VRG ma za sobą solidny początek roku, mimo widocznego w pierwszych trzech miesiącach obniżenia ruchu w salonach w wyniku piątej fali zachorowań na COVID-19 i wybuchu wojny w Ukrainie. W kwietniu i w pierwszych tygodniach maja Grupa notuje istotny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych oraz rosnący poziom sprzedaży i marży. W dniach od 1 do 17 maja sprzedaż VRGj wyniosła 59,7 mln zł, co oznacza wzrost o 15,6 proc.rok do roku, przy realizowanej marży na poziomie 59,4 proc. (poprawa r/r o 2,9 pp). W ocenie Zarządu przychody w roku 2022 powinny być dwucyfrowo wyższe od zrealizowanych w roku 2021.
Segment odzieżowy i jubilerski
Szczególnie mocny pierwszy kwartał br. ma za sobą segment jubilerski Grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 128,4 mln zł (ponad 49 proc. więcej r/r). Dwucyfrowe tempo wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (115,3 mln zł przychodu, o 34 proc. więcej r/r.). Na uwagę zasługuje rosnąca marża brutto na sprzedaży, która w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 50,5 proc. (o 3,1 punktów procentowych więcej r/r.). Wynik spółki pod MSSF 16 był istotnie lepszy niż rok wcześniej. EBITDA Grupy wzrosła do 32,6 mln zł, co oznacza ponad trzykrotny jej wzrost w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku.
– W niesprzyjającym dla sprzedaży otoczeniu, mogliśmy przekonać się o odporności naszego modelu biznesowego, opartego o dwa segmenty jubilerski i odzieżowy. Spółka W.KRUK skutecznie budowała sprzedaż i biła rekordy przychodów. Silne kolekcje biżuterii ślubnej będą wspierać utrzymanie tego trendu w kolejnym kwartale. W tym okresie, tradycyjnie wypełnionym przez uroczystości rodzinne, spodziewamy się też wzrostu popytu na odzież formalną, która pozostaje DNA naszej grupy – podkreśla Janusz Płocica, nowy prezes Grupy VRG.
Otwarcia sklepów
Rok w sieci stacjonarnej rozpoczęliśmy otwarciem nowego sklepu Wólczanka w Silesia City Center. Jest on zaprojektowany zgodnie z nowym formatem, umożliwiającym prezentację szerokiej oferty marki. W pierwszym kwartale br. analogiczne salony Wólczanki zadebiutowały również w warszawskiej Arkadii, CH Focus w Zielonej Górze i City Center w Rzeszowie.
Na koniec I kwartału 2022 roku w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej Grupy VRG była stabilna, przy czym w segmencie odzieżowym powierzchnia zmniejszyła się o 1,6 proc., natomiast w segmencie jubilerskim zwiększyła się o 6,7 proc. Grupa na dzień sporządzenia raportu posiada sieć sprzedaży detalicznej, liczącą 546 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi marek Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler i W.KRUK
Nowa energia do zmian i ambicje VRG
W dniu 18 lutego Rada Nadzorcza VRG zakończyła proces kompletowania nowego składu zarządu Grupy, powołując z dniem 19 kwietnia 2022 roku na stanowisko prezesa Janusza Płocicę. Tym samym ukonstytuował się aktualny zarząd VRG w składzie: Janusz Płocica w roli prezesa zarządu, Marta Fryzowska jako wiceprezeska zarządu odpowiedzialna za segment fashion oraz Michał Zimnicki, pełniący funkcję wiceprezesa zarządu i CFO spółki. Po naznaczonym pandemią okresie stabilizowania biznesu nowy zarząd jest zdeterminowany aby tchnąć w Grupę nową energię.
– Nasza ambicją jest wzmacnianie silnej pozycji na rynku jubilerskim oraz w segmencie nowoczesnej mody formalnej i codziennej, gwarantującej konsumentom jak najlepsze doświadczenie zakupowe we wszystkich kanałach. Chcemy, aby nasze marki były dla konsumentów synonimem jakościowych, trwałych i ponadczasowych produktów, pochodzących w możliwie dużym stopniu z rodzimej, polskiej produkcji i wytwarzanych w zrównoważony sposób – mówi Janusz Płocica, prezes zarządu VRG.
Po publikacji wyników za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na rok 2022, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży (zarówno off-line, jak i on-line) poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
Jednym z celów zarządu VRG będzie też dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami poprzez wypłatę dywidendy. W dniu 18 maja 2022 roku zarząd VRG przyjął politykę dywidendową, zakładającą coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5. Każdorazowo przed przedstawieniem rekomendacji walnemu zgromadzeniu, zarząd będzie brał pod uwagę sytuację finansową Grupy, potrzeby inwestycyjne, sytuację płynnościową, perspektywy rozwoju w danej sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, plany akwizycyjne oraz kowenanty bankowe.
Optymistyczne perspektywy na drugi kwartał
Drugi kwartał roku to tradycyjnie okres licznych uroczystości rodzinnych, skutkujący wzrostem popytu na odzież formalną i zainteresowanie biżuterią. W ostatnich dwóch latach był to jednak również czas naznaczony restrykcjami oraz lockdownami administracyjnymi, związanymi z pandemią COVID-19. W obecnym roku zarząd VRG jest zdeterminowany aby wykorzystać możliwości, jakie daje odradzający się po pandemii popyt na ofertę poszczególnych marek do dalszej poprawy wyników.
– Rynek nam sprzyja. Zakończenie stanu epidemii oznacza powrót do intensywnego życia społecznego, w tym uroczystości rodzinnych, które tradycyjnie silnie budują naszą sprzedaż odzieży i biżuterii w drugim kwartale. Jesteśmy na to gotowi od strony ofertowej i marketingowej. Naszym celem jest kontynuowanie pozytywnego trendu w przychodach i przede wszystkim w marży – wskazuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion.
Mocny start drugiego kwartału potwierdzają zakomunikowane przez Grupę szacunkowe przychody za kwiecień, w którym wartość sprzedaży VRG wyniosła 108,5 mln zł, czyli ponad trzykrotniewięcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
– Mamy za sobą solidny start kolekcji wiosna – lato. W ostatnich tygodniach obserwujemy wyraźnie rosnący ruch w sklepach i odwilż w naszej kluczowej kategorii, czyli odzieży eleganckiej. To dla nas dobry prognostyk na cały drugi kwartał – dodaje Marta Fryzowska.
Długoterminowe plany rozwoju
Grupa Kapitałowa VRG S.A. jest obecnie w trakcie wdrażania serii inicjatyw strategicznych zainicjowanych na przełomie 2021 i 2022 roku. Ich celem jest wygenerowanie kolejnych impulsów wzrostowych w sprzedaży i marżowości, poprawa efektywności oraz identyfikacja kolejnych obszarów rozwoju biznesu. Spółka upatruje duży potencjał do poprawy w segmencie odzieżowym, jednocześnie inwestując w dalszy rozwój W.KRUK poprzez nakłady na rozwój sieci i komunikację marketingową. Na efekty dotychczas prowadzonych działań zwraca uwagę wiceprezes i CFO VRG Michał Zimnicki.
– Efekty prowadzonych przez nas inicjatyw strategicznych widoczne są już teraz. Przykładem jest rosnąca rentowność biznesu i stopniowa poprawa marży brutto na sprzedaży, która już teraz znajduje się na poziomie wyższym niż w 2019 roku. Lepsze wyniki uzyskiwane przez Grupę VRG nie są tylko i wyłącznie efektem odbudowy popytu po pandemii. Prowadzimy przemyślaną politykę optymalizacji cen i promocji czy optymalizacji powierzchni handlowej. Uważamy, że będziemy w stanie kontynuować dobre trendy w kolejnych kwartałach i wykorzystamy nasz potencjał rozwoju – mówi Michał Zimnicki.
Grupa VRG planuje dalsze stopniowe wprowadzanie do sieci nowych konceptów salonów w markach Vistula i Wólczanka, operujących na większych powierzchniach i umożliwiających atrakcyjną ekspozycję całego aktualnego asortymentu marek. W obu przypadkach stosowane są nowoczesne rozwiązania wspierające sprzedaż (np. duże ekrany w witrynach, umożliwiające prezentację kampanii marketingowych marek). Spółka postawiła też na przyjazne środowisku rozwiązania w wystroju wnętrz i oświetleniu. – Planując nowe koncepty skupialiśmy się na maksymalnym ułatwieniu klientowi decyzji zakupowych. Dlatego szczególnie uważnie monitorujemy wyniki generowane w tych sklepach, aby móc podejmować decyzje o dalszym rozwoju takiej formuły – mówi Marta Fryzowska.
Aplikacje, programy lojalnościowe oraz współpraca z Zalando
Spółka zapowiada również dalszy rozwój omnichannel, w kierunku maksymalizowania wygody zakupów dla klientów. Wśród działań w tym obszarze zapowiadane jest m. in. wdrożenie mobilnych aplikacji sprzedażowych we wszystkich markach VRG oraz systemów lojalnościowych łączących aktywności klientów w on-line i off-line. W e-sklepach segmentu odzieżowego pojawią się narzędzia umożliwiające interaktywne dopasowanie rozmiarów. Kontynuowana będzie również współpraca z Zalando.
Wyzwaniem dla VRG jest też strategia portfolio marek modowych w segmencie fashion. Pierwsze efekty tych działań będą widoczne w kolekcji jesień-zima, natomiast pierwsze kolekcje opracowane zgodnie z nowym konceptem marek zobaczymy w salonach wiosną 2023 roku.
Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 34 mln zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych salonów przede wszystkim marki W.KRUK, oraz rozwój infrastruktury i systemów IT