Obecne wyzwania dla spółki Wojas to promocja marek Bartek, WJS oraz Relaks, optymalizacja sieci stacjonarnej, dalszy rozwój e-commerce oraz budowanie pozycji silnego gracza na rynku europejskim. Z wyzwań makroekonomicznych na pewno będziemy musieli zmierzyć się z panującą obecnie inflacją, wzrostami kosztów oraz prognozowanym kryzysem gospodarczym – pisze w liście do akcjonariuszy Wiesław Wojas, Prezes Zarządu Wojas SA.
– Wierzę, że tak samo jak w okresie pandemii, spółka jest gotowa na trudniejsze czasy, przez odpowiednie procesy i zarządzanie jesteśmy jeszcze bardziej elastyczni w podejmowaniu zdecydowanych, szybkich decyzji – dodaje Wiesław Wojas.
Wyniki sprzedaży za 2021 r.: wzrosty w offline i stabilizacja w online
W 2021 r. przychody ze sprzedaży ogółem Grupy Wojas osiągnęły wartość 271 673 tys. zł i wzrosły w porównaniu do 2020 r. o 23,9 proc., tj. o 52 431 tys. zł. Sprzedaż produktów wzrosła o 31,8 proc., sprzedaż towarów wzrosła o 22,2 proc.. Sprzedaż materiałów (surowce) spadła o 7 proc.
Sprzedaż detaliczna za 2021 r. wyniosła 179 307 tys. zł i wzrosła o 21,1 proc. r/r. W całej strukturze sprzedaży Wojas S.A. nastąpił niewielki spadek udziału sprzedaży detalicznej do 66 proc. w 2021 r. vs 67,6 proc. w 2020 r. Sprzedaż stacjonarna (kanał offline) w 2021 r. wyniosła 129 932 tys. zł i wzrosła o 32,2 proc. r/r. Należy podkreślić, iż sprzedaż offline do końca kwietnia 2021 roku była niska ze względu na lockdowny sklepów zlokalizowanych w galeriach handlowych z powodu epidemii COVID-19, a także spadek trafficu i sprzedaży w okresach pomiędzy lockdownami. Od maja 2021 roku sprzedaż detaliczna offline dynamicznie odbiła w górę. Rozwój sieci sprzedaży mierzony ilością posiadanych salonów przedstawiono w pkt 20 niniejszego sprawozdania.
Kanał online praktycznie utrzymał swoje pozycje z 2020 roku (efekt wysokiej bazy). Sprzedaż poprzez własny sklep internetowy Wojas i Bartek (kanał online) w 2021 r. wyniosła 49 375 tys. zł, co oznacza spadek o 0,9 proc. r/r. Udział kanału online w całej sprzedaży detalicznej za 2021 r. wyniósł 27,5 proc. w porównaniu do 33,6 proc. w 2020 r.
– W pierwszej połowie 2021 w dalszym ciągu zmagaliśmy się z skutkami pandemii, m. in. poprzez lockdown, przerwaniem łańcuchów dostaw oraz ogólnopanującą na rynku niepewność. Od maja sytuacja makroekonomiczna zaczęła się poprawiać, klienci powrócili do sklepów stacjonarnych, a kolekcja Jesień/Zima cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Dzięki temu spółka wygenerowała przychody wyższe o 23,9 proc., a wolumenowo sprzedaliśmy ponad 1 mln par butów. W segmencie detalicznym osiągnęliśmy wzrost o 21,1 proc., w tym sklepy stacjonarne zanotowały wzrost aż o 32,2 proc., sprzedaż online pozostała na poziomie z roku 2020 (spadek o 0,9 proc.), co było spowodowane wysoką bazą oraz agresywniejszą polityką cenową w roku ubiegłym – podkreśla Wiesław Wojas.
Strategia rozwoju na 2022 r.: optymalizacja sieci sklepów i mocniejszy e-commerce
Spółka Wojas S.A. opracował strategię rozwojową na rok 2022. Zakłada ona wzrost sprzedaży detalicznej poprzez kanał online w kraju jak i za granicą oraz wzrost sprzedaży hurtowej, przy racjonalnym i selektywnym podejściu do kanału offline.
W planach operacyjnych na 2022 r. spółka ma: rozwój krajowego e-commerce, a tym samym zwiększenie sprzedaży internetowej w Polsce, rozwój sprzedaży on-line na dotychczasowych rynkach zagranicznych z poziomem dostaw i zwrotów z Nowego Tagu, rozwój marek własnych: Wojas, Bartek, Relaks WJS, uruchomienie sprzedaży on-line do wszystkich klientów z Europy, selektywne podejście do obecnie istniejących sklepów, w tym likwidacja nierentownych i renegocjacja stawek czynszowych w umowach najmu w związku z epidemią COVID-19, wzrost sprzedaży eksportowej hurtowej, w szczególności w kanale B2B, zwiększenie nadzoru controlingowego w BARTEK S.A oraz procedur, KPI.
Planowane nakłady na środki trwałe, wartości niematerialne oraz inwestycje długoterminowe na 2022 r. wynoszą 2 mln zł. Nakłady na nowe sklepy i modernizację istniejących szacuje się w kwocie 700 tys. zł (wystrój wnętrza i meble). Nakłady w planowanej kwocie 400 tys. zł dotyczyć będą modernizacji magazynów Spółki w Nowym Targu. Nakłady w kwocie 200 tys. zł dotyczyć będą zakupu dodatkowych licencji na programy komputerowe oraz na sprzęt komputerowy, drukarki i urządzenia elektroniczne, w tym system WMS. Nakłady w planowanej kwocie 100 tys. zł będą dotyczyć remontów budynku i przebudowy pomieszczeń biurowych i produkcyjnych. Nakłady na nowe środki transportu – kwota 500 tys. zł. Pozostałe nakłady inwestycyjne w kwocie 100 tys. zł dotyczyć będą: maszyn i wyposażenia produkcyjnego, zakupu sprzętu biurowego oraz rezerwa inwestycyjna. Nakłady inwestycyjne będą finansowane ze środków własnych.
Na koniec 2021 roku spółka Wojas posiadała 155 własnych sklepów, z tego 145 w kraju, 4 na Słowacji, 3 w Czechach i 3 na Białorusi. W 2022 planuje się zmniejszenie sieci sklepów, jednakże konkretne decyzje jeszcze nie zapadły.