Zarząd TXM złożył 30 kwietnia br. wniosek o upadłość spółki. Podstawowymi czynnikami leżącymi u podstawy decyzji zarządu były osiągane wyniki finansowe oraz sytuacja płynnościowa, zdeterminowane w trakcie ostatnich dwóch lat przez negatywny wpływ pandemii COVID-19, a jednocześnie brak wsparcia państwa dla TXM jako podmiotu bezdyskusyjnie dotkniętego skutkami pandemii – informuje spółka w komunikacie.
W oddzielnym komunikacie TXM poinformował, że otrzymał oświadczenia banków PKO BP i ING BSK dokonujące okresowych zmian części zapisów umowy restrukturyzacyjnej oraz zawierających zgodę na zmiany do zobowiązania banków do powstrzymywania się od wykonywania określonych uprawnień w związku z trwającymi przypadkami naruszenia. Celem jest zagwarantowanie czasu na wypracowanie nowych zasad współpracy na najbliższy okres w terminie do 11 maja 2022 roku.
Zarząd TXM podsumował wyniki
– Rok 2021 był dla TXM rokiem szczególnie trudnym. Wynik w ujęciu rok do roku jest lepszy na poziomie operacyjnym. Widać poprawę sprzedaży z metra kwadratowego oraz marży handlowej co pokazuje wzrost efektywności. Przy dyscyplinie kosztów jaką udało się utrzymać, przełożyło się to na poprawę wyniku. Poprawa ta nie jest jednak wystarczająca – pisze w liście do akcjonariuszy Zarząd TXM – Marcin Łużniak, Agnieszka Smarzyńska.
W 2021 roku strata operacyjna TXM wyniosła 15,3 mln zł wobec 22,3 mln zł straty rok wcześniej. Natomiast łączne przychody TXM wzrosły w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 5 proc.i wyniosły 146,3 mln zł.
TXM jest właścicielem sieci sklepów dyskontowych działających pod nazwą TXM i Textilmarket. Sklepy TXM zlokalizowane są zarówno w miastach do 50 tys. mieszkańców jak i dużych aglomeracjach. Firma działa na terenie Polski. Na dzień bilansowy sieć może zaprosić klientów do 204 sklepów stacjonarnych o łącznej powierzchni 46,9 tys. mkw., a także do sklepu on-line www.txm.pl. Średnia powierzchnia pojedynczej lokalizacji na koniec grudnia 2021 roku wyniosła 230 mkw.