Globalna sprzedaż cyfrowa spadła o 3 proc. z roku na rok (r/r). Jest to pierwszy spadek odnotowany w dziewięcioletniej historii tego raportu – wynika z raportu Q1 Shopping Index firmy Salesforce za zakończony pierwszy kwartał 2022 roku.
Najważniejsze fakty: Inflacja (w marcu w Stanach Zjednoczonych ceny wzrosły średnio o 11 proc.), problemy z łańcuchami dostaw oraz niepewność ekonomiczna wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów. W rezultacie wydatki na zakupy online spadły po kilku kwartałach bezprecedensowego wzrostu.
Z danych opublikowanych przez firmę Salesforce wynika, że podczas gdy globalne wydatki na zakupy zmniejszyły się o 3 proc. r/r, ruch zakupowy o 2 proc., a liczba zamówień o 12 proc., przez pozostałą część roku zaufanie klientów i wydatki online prawdopodobnie się ustabilizują. Spadki dotyczą w szczególności Europy, gdzie konsumenci mają do czynienia nie tylko z rosnącymi cenami paliwa, lecz również wojną. Sprzedaż internetowa spadła tam o 13 proc., a liczba zamówień o 17 proc.
Perspektywa Salesforce: – Inflacja w końcu dogoniła rosnące wydatki. Konsumenci kupują mniej, spadła też liczba sklepów, w których dokonywane są zakupy” – powiedział Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny działu handlu detalicznego w firmie Salesforce. – Prawdopodobnie nie jest to chwilowe wahnięcie nastrojów, lecz oznaka poważniejszej zmiany zachowań konsumentów. Aby dostosować się do tych nowych warunków, handlowcy muszą wyeliminować wszelkie tarcia między kanałami fizycznymi i cyfrowymi, co pozwoli im przyciągnąć i utrzymać lojalnych klientów.
Q1 2022 w liczbach:
- Globalne wydatki na zakupy zmniejszyły się o 3 proc. r/r. Z danych wynika, że wpłynęło na to wiele przyczyn: ruch zakupowy spadł o 2 proc., wydatki konsumenckie – o 1 proc., a liczba zamówień – aż o 12 proc.
- W warunkach przedłużających się napięć i opóźnień dotyczących łańcuchów dostaw liczba jednostek magazynowych (SKU) w I kwartale 2022 r. zmniejszyła się o 3 proc. w porównaniu z I kwartałem 2021 r.
- Wciąż rosły wydatki na towary luksusowe, torebki i walizki, podczas gdy konsumenci kupowali coraz mniej sprzętu gospodarstwa domowego, kosmetyków, artykułów sportowych i elektroniki. Największe spadki stanów magazynowych odnotowano w przypadku takich produktów, jak zabawki i artykuły edukacyjne (-23) oraz sprzęt gospodarstwa domowego (-12 proc.).
- Elastyczne opcje płatności, takie jak zakupy z odroczoną płatnością (ang. Buy Now Pay Later – BNPL) zapewniają konsumentom bezpieczeństwo w niepewnych czasach. W I kwartale 2022 roku 9 proc. zakupów cyfrowych na całym świecie było dokonywanych tą metodą, co oznacza wzrost o 20 proc. z roku na rok i o 9 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.
- Zaangażowanie cyfrowe utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Dwuletni wskaźnik wzrostu sprzedaży online w I kwartale wyniósł w skali globalnej 65 proc.
- Coraz szybciej rosnące ceny paliwa, coraz większe niedobory towarów i ciągły wzrost inflacji wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, co wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku.
- Globalna gospodarka wciąż odczuwa napięcia z powodu zakłóconych łańcuchów dostaw w związku z lockdownami pracowników i zamknięciem portu w Szanghaju.
- W warunkach przedłużających się napięć i opóźnień dotyczących łańcuchów dostaw liczba jednostek magazynowych SKU w I kwartale 2022 r. zmniejszyła się o 3 proc. w porównaniu z I kwartałem 2021 r.
- Największe spadki stanów magazynowych odnotowano w przypadku takich kategorii produktów, jak:
- Zabawki i artykuły edukacyjne (-23 proc.)
- Sprzęt gospodarstwa domowego (-12 proc.)
- Elastyczne opcje płatności, takie jak BNPL:
- 9 proc. globalnych zakupów cyfrowych w I kwartale 2022 roku stanowiły zakupy BNPL, co oznacza wzrost o 20 proc. z roku na rok i o 9 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.
- W Wielkiej Brytanii na zakupy BNPL przypadało 12 proc. wydatków konsumenckich, czyli o 37 proc. więcej niż przed rokiem.
- W Niemczech, Belgii, Australii i Nowej Zelandii oraz Holandii odnotowano największe wskaźniki wzrostu zakupów BNPL w I kwartale 2022 r., podczas gdy we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Kanadzie – największy wzrost z roku na rok.
Szersza perspektywa: Coraz szybciej rosnące ceny paliwa, coraz większe niedobory towarów i ciągły wzrost inflacji wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, co wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku. Zmusi to handlowców do szukania delikatnej równowagi między stymulowaniem popytu a optymalizacją marży w kalendarzach promocyjnych.