Gdańska spółka odzieżowa LPP w roku obrotowym 2021/22 miała 953,5 mln zł zysku netto wobec 190,1 mln zł straty przed rokiem. Natomiast przychody LPP w tym okresie osiągnęły najwyższy poziom w historii spółki i przekroczyły 14 mld zł – informuje spółka w raporcie rocznym.
W roku obrotowym 2021/22 EBIT LPP wzrósł do 1,479 mld zł ze 153 mln zł. EBITDA wyniosła blisko 2,63 mld zł, a przychody wzrosły o 80 proc. do 14,03 mld zł wobec 7,85 mld zł rok wcześniej.
Marek Piechocki w liście do akcjonariuszy
– Rok 2021, pomimo że wciąż naznaczony ogólnoświatową pandemią, przeszedł do historii LPP jako najlepszy pod względem wyników finansowych spółki. Nie zabrakło w nim jednak wyzwań, z jakimi przyszło nam się mierzyć. Zerwane łańcuchy dostaw, problemy pozyskaniu surowców do produkcji materiałów, zwłaszcza bawełny organicznej i sukcesywnie rosnąca inflacja potęgowały trudności.
– Dużym czynnikiem neutralizującym tę sytuację okazał się jednak obserwowany niemal na wszystkich rynkach Europy trend tzw. odroczonego popytu. Po serii lockdown’ów jakich doświadczyliśmy w 2020 roku, kolejny przyniósł znaczące uspokojenie. Powrót do szkół i biur, przywróciły w społeczeństwie potrzebę nadrobienia konsumpcji, z której zrezygnowano rok wcześniej.
– Już od pierwszego kwartału ubiegłego roku nasza sprzedaż zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online wyraźnie poprawiła się. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży stacjonarnej i równie wysoka dynamika w kanale online utrzymywały się niezmiennie przez 12 miesięcy. Dzięki temu w 2021 roku wypracowaliśmy najwyższe przychody w historii spółki wynoszące 14 mld zł. Ten około 80 proc. wzrost sprzedaży r/r, co ważne, wypracowany przy zachowaniu wysokiej marży, która przekroczyła 57 proc., osiągnęliśmy za sprawą kilku czynników. Dobre ceny zakupu uzyskane przy zamówieniach na nasze kolekcje, a przy tym ograniczenie polityki przecen w minionym roku, przy jednoczesnym dużym zainteresowaniu klientów zakupami naszych towarów w pierwszej cenie, przełożyły się na tak dobry rezultat. W efekcie za rok 2021/22 wypracowaliśmy wysoki zysk netto na poziomie 953,5 mln zł.
Przychody LFL i sprzedaż internetowa
Przychody LPP ze sprzedaży w sklepach porównywalnych LFL (w walutach lokalnych) w 2021/22 wzrosły o 55,8 proc. r/r. Pozytywne dwucyfrowe LFL w tym okresie osiągnęły wszystkie marki, a najwyższe marka Mohito. Pod względem geograficznym wszystkie kraje odnotowały dodatnią, wysoką sprzedaż porównywalną. Jednocześnie wysokie LFL w roku finansowym 2021/22 były wynikiem niskiej bazy roku poprzedniego, w którym ze względu na wprowadzane kilkukrotnie lockdown’y sklepy stacjonarne Grupy były zamykane.
Grupa LPP w 2021/22 dzięki sprzedaży internetowej osiągnęła 3 961 mln PLN przychodów, tj. 77,7 proc. więcej niż przed rokiem. Wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży online to efekt zmian przyzwyczajeń klientów wynikający z trendu „convenience” (wygodnych zakupów). Trend ten zyskał na popularności w roku pandemicznym 2020 w którym w czasie zamknięć sklepów stacjonarnych zakupy internetowe stały się alternatywą wobec tradycyjnego kanału zakupu a ich popularność nie osłabła w kolejnym roku. Sytuacja ta spowodowała, że przychody internetowe w 2021/22 stanowiły 28,2 proc. sprzedaży Grupy LPP oraz 27,8 proc. przychodów Polski, wobec odpowiednio 28,4 proc. i 32 proc. rok wcześniej. Około 39 proc. sprzedaży w kanale internetowym w 2021/22 wygenerowane było przez sprzedaż w Polsce.