Kiedy w 2020 roku sprzedaż online napędzały głównie lockdowny i ograniczenia w handlu, tak rok później e-commerce rósł przez nowe nawyki kupujących.
Wzrost liczby transakcji zanotowały niemal wszystkie branże, przybyło też nowych sklepów online – zapraszamy do lektury raportu platformy Shoper, podsumowującego 2021 rok w e-handlu.
Rok 2021 pokazał, że mimo luzowania obostrzeń, konsumenci pozostali przy zakupach online i chętnie wybierali je zamiast wizyty w sklepach stacjonarnych. Przybyło także kolejnych sklepów internetowych – o czym informujemy w raporcie podsumowującym 2021 rok na platformie e-commerce Shoper.
Branża fashion na czele
Największy przyrost nowych sklepów w 2021 r. – wzrost 43 proc. w stosunku do 2020 – zanotowaliśmy w branży Ubrania (dla porównania, w 2020 r. przyrost tych sklepów w stosunku do roku 2019 wyniósł 22 proc.). Rosły także sklepy z branży Upominki i akcesoria (wzrost o 32 proc.), Książki i multimedia (29 proc.) oraz sklepy z segmentu Dom i ogród (26 proc.).
Jak w 2021 roku wyglądała sprzedaż w sklepach online? Największą dynamikę wzrostu transakcji zanotowała branża Automoto – było ich 44 proc. więcej niż w 2020. Z kolei w najlepiej rozwijającej się w 2021 roku branży odzieżowej dynamika wyniosła ponad 38 proc.. Duże ożywienie odnotowały też sklepy sprzedające Sport i podróże (dynamika wzrostu na poziomie 31 proc.).
– Rozwojowi sprzedaży online sprzyjała z pewnością zmiana nawyków kupujących, powszechność usług kurierskich i rosnąca liczba automatów paczkowych, czyli dobra logistyka. Także rosnąca popularność bezgotówkowych metod płatności – w tym płatności odroczonych, które pozwalają na wygodne zakupy internetowe i ich spłatę w późniejszym terminie. Tak zamówione produkty można też zwrócić, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów po stronie klienta – ocenia Artur Halik, Head of Sales platformy Shoper.
Sprzedawcy internetowi są bardzo otwarci na nowości. 25 proc. właścicieli biorących udział w badaniu Shoper, włączyło w 2021 roku w swoich sklepach system rekomendacji produktowych (które bazując na sztucznej inteligencji, podpowiadają kupującym propozycje towarów zgodnych z ich wyszukiwaniami), 21 proc. sprzedawców dodało nową opcję dostawy, a w 12 proc. sklepów uruchomiono płatności odroczone.
Pełen raport ze sklepów internetowych Shoper za 2021 rok można znaleźć na tej stronie: https://bit.ly/3OaIVAN.