Do Wielkanocy nie przygotowujemy się z dużym wyprzedzeniem. Ponad połowa z nas (54 proc.) konieczne zakupy spożywcze robi kilka dni przed świątecznym weekendem, natomiast ok. 30 proc. odwiedza sklepy tydzień wcześniej. Większość ankietowanych (68 proc.) swoje koszyki zapełnia w super- lub hipermarketach, 60 proc. odwiedza w tym celu dyskonty, a prawie 20 proc. wyrusza na targi lub bazary. Przez internet, w sklepach osiedlowych lub delikatesach zakupy robi niewielki odsetek respondentów – odpowiednio 7, 6 i 5 proc. – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll.
Wśród najczęściej wybieranej motywacji zakupowej wpływającej na wybór konkretnego sklepu, jest oczywiście cena oferowanych produktów, która jest kluczowa dla 64 proc. ankietowanych. Ponad połowa konsumentów (52 proc.) ceni sobie wygodę i dostępność produktów w jednym miejscu, niewiele mniej, bo 48 proc., zwraca uwagę na jakość asortymentu, a 37 proc. wybiera sklepy znajdujące się blisko domu.
101 a 500 zł – to planowany budżet
Zdecydowana większość konsumentów (68 proc.) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w tym roku pomiędzy 101 a 500 zł. Świąteczne wydatki sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, co zadeklarowało 88 proc. ankietowanych. Kartą kredytową zapłaci tylko co dziesiąty z nas, po środki z programu 500+ sięgnie 4 proc. respondentów, a o kredyt, pożyczkę lub pieniądze od rodziny poprosi zaledwie 2 proc. konsumentów.
– Sporym wyzwaniem podczas kompletowania wielkanocnych koszyków spożywczych może być w tym roku inflacja. Prawie 60 proc. respondentów naszego badania przyznało, że rosnące ceny prawdopodobnie przełożą się w ich przypadku na mniejsze zakupy. To dwukrotnie wyższy odsetek, jeśli spojrzymy na tę grupę ankietowanych, która zamierza kupić tyle produktów, co zwykle. Co ciekawe, zwłaszcza w świetle wysokiej inflacji, tylko co trzeci konsument planuje wielkanocny budżet z wyprzedzeniem i wyznacza sobie konkretną kwotę, którą wyda na zakupy – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Z pomocą dla naszych portfeli mogą jednak przyjść rozmaite promocje, a z tych korzysta duża grupa konsumentów – 46 proc. z nich często, a 38 proc. zawsze. Najciekawszych wielkanocnych ofert zwykle szukamy w gazetkach promocyjnych (52 proc. ankietowanych), w aplikacjach mobilnych sklepów (14 proc.) lub na ich stronach internetowych (11 proc.).
W rodzinnym gronie
Nadchodzącą Wielkanoc większość z nas spędzi w domowym zaciszu, które wybierze 59 proc. respondentów. Częściowo we własnym domu lub u rodziny czy znajomych, albo po prostu u rodziny ten czas będzie celebrować odpowiednio 18 i 17 proc. ankietowanych. Święta najchętniej poświęcimy biesiadowaniu i spotkaniom z bliskimi, co planuje 46 proc. osób biorących udział w PAYBACK Opinion Poll. Dla 21 proc. z nas będzie to doskonała okazja do odpoczynku i na przykład nadrobienia filmowych czy książkowych pozycji. Z kolei 16 proc. już teraz chce spędzić tych kilka dni aktywnie, między innymi na spacerach, do czego (miejmy nadzieję) zachęci nas kwietniowa aura.
Co ciekawe, w temacie tradycji wielkanocnego zajączka, czyli wręczania bliskim upominków, zdania są podzielone – 52 proc. respondentów nie ma takiego zwyczaju, w przeciwieństwie do 48 proc. ankietowanych, którzy kupują z tej okazji prezenty. Zazwyczaj są to słodycze (38 proc.), gry i zabawki (16 proc.) lub gotówka, którą wręcza co dziesiąty badany. Wielkanocne upominki dajemy przede wszystkim najmłodszym, co zadeklarowało 44 proc. osób biorących w badaniu PAYBACK.
Pomoc dla obywateli Ukrainy
Ostatnie tygodnie dla zdecydowanej większości polskiego społeczeństwa upłynęły jako czas mobilizacji i niesienia pomocy uchodźcom z pogrążonej wojną Ukrainy. Potwierdza to badanie PAYBACK, w którym 65 proc. respondentów zadeklarowało, że angażowało się (lub angażuje nadal) w działania pomocowe na rzecz naszych wschodnich sąsiadów. Zwykle pomagamy biorąc udział w zbiórkach jedzenia, odzieży i środków higieny (42 proc.), przekazując wsparcie finansowe (31 proc.) lub w formie wolontariatu (6 proc.).
– Gotowość polskiego społeczeństwa do niesienia pomocy potwierdziła uruchomiona dla uczestników naszego Programu możliwość wymiany punktów PAYBACK na vouchery o różnych nominałach. Zebrane w ten sposób środki są przeznaczane na zbiórkę organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną w ramach akcji „SOS Ukraina”. To działanie spotkało się to z dużym odzewem ze strony użytkowników, którzy do tej pory przekazali w punkach równowartość ponad 190 tys. zł na pomoc ukraińskim obywatelom – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.