W styczniu 2022 roku PRCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był o 12,4 proc. niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku.
Odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących, od maja 2021 roku, obrotów. W minionych miesiącach wzrosty obrotowe sięgały nawet 102 proc. wartości sprzed pandemii. Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130 proc. obrotów z tego samego okresu w 2020 roku.
Spadki obrotów najbardziej dotknęły obiekty średniej wielkości
Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6 proc.) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6 proc.) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).
Branża spożywcza ma się dobrze
Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność, które wypracowały obroty na poziomie 125,8 proc. wyników ze stycznia 2019 roku oraz firmy z kategorii Art. Elektroniczne i AGD, których wynik był lepszy o 9,9 proc. niż wynik tej kategorii w roku 2019.
– Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii, która w styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie. Kupujący dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy. W pierwszej kolejności konsumenci zaspokajają podstawowe potrzeby, stąd wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność – podsumowuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.