Ponad 6 tys. ekranów w przeszło 1,5 tys. drogeriach. To efekt współpracy firmy Samsung z siecią Rossmann i równocześnie największe tego typu wdrożenie w Polsce.
– Ekrany w witrynach są zauważane aż przez 50 proc. osób, które je mijają. Badanie zrealizowane przez Ipsos potwierdza więc, że digital signage to inwestycja z dużym potencjałem i doskonały sposób na komunikację z naszymi klientami – komentuje Bogdan Maksymiec, Dyrektor marketingu w sieci Rossmann.
Cyfryzacja wkracza do sklepów
Z postępującą cyfryzacją mamy do czynienia już w niemal wszystkich dziedzinach życia. Branża handlowa nie jest wyjątkiem. Retailerzy coraz chętniej sięga po nowoczesne rozwiązania, które usprawniają funkcjonowanie biznesu, czynią go bardziej elastycznym i dochodowym, a z drugiej strony zapewniają klientom jak najlepsze doświadczenie zakupowe. Takim przykładem może być digital signage.
To efektywne medium komunikacyjne, dzięki któremu można skutecznie dotrzeć z przekazem informacyjnym lub marketingowym do określonej grupy klientów. I to wszystko bez konieczności drukowania i kolportowania papierowych materiałów promocyjnych, których koszty wynikające z braku surowców i zakłóceń w łańcuchu dostaw są coraz wyższe.
Największe wdrożenie w Polsce
Zainstalowanie ekranów zewnętrznych Samsung w sklepach Rossmann to jak dotychczas największe wdrożenie tego typu technologii w Polsce.
– Obecnie w naszym kraju jest ponad 1,5 tys. drogerii sieci Rossmann. Nasze ekrany zostały zainstalowane we wszystkich lokalizacjach. Łącznie zamontowaliśmy ponad 6 tys. urządzeń – nie tylko w witrynach, ale również wewnątrz sklepów. Te pierwsze mają na celu zachęcić klientów do wejścia do środka, drugie pokierować ich ścieżką zakupową – opowiada Marcin Sas, Key Account Manager w firmie Samsung.
– Takie wdrożenie to przede wszystkim wielkie przedsięwzięcie logistyczne. Mieliśmy bardzo napięty grafik instalacji ekranów. W czasach przerwanych łańcuchów dostaw Samsung stanął na wysokości zadania i dostarczył nam sprzęt na czas. Potwierdził, że jest odpowiedzialnym partnerem – przyznaje Bogdan Maksymiec.
Jak podkreśla Marcin Sas monitory muszą być odpowiednio dobrane w zależności od tego, w jakiej lokalizacji mają być zainstalowane. Inne stosuje się w przypadku drogerii przy ulicach, inne w galeriach handlowych, jeszcze inną specyfikację mają ekrany wewnątrz sklepów.
– Pełne wsparcie przy projektowaniu wdrożenia wraz z bardzo szerokim portfolio produktowym jakie posiada Samsung pozwoliło dobrać optymalne rozwiązania do istniejących sklepów, a przy nowoprojektowanych jeszcze efektywniej wykorzystać dostępne rozwiązania, tak aby współgrały z przestrzenią – wyjaśnia Marcin Sas.
Zarządzanie kontentem
Sercem projektu digitalizacji jest system Magic Info, który integruje całą sieć monitorów umożliwiając zarządzanie zdalne z jednego dowolnego miejsca, bez konieczności instalacji zewnętrznych urządzeń. To nie tylko oszczędność przestrzeni, ale również zużycia energii. Takie rozwiązanie ma jednak również inne zalety.
– Dzięki wbudowanemu playerowi mamy 100 proc. pewności, jaki przekaz faktycznie wyświetlany jest w danym momencie na ekranach. Przy tak dużej instalacji kluczowy jest również czas, w jakim jesteśmy w stanie zaplanować kampanię i wysłać kontent na ekrany – a to w platformie Magic Info wymaga zaledwie kilku minut. To niewątpliwie istotny element budowania przewagi marketingowe dla retailerów. Patrząc w przyszłość to rozwiązanie daje również nieograniczone możliwości automatyzacji wyświetlania treści i ich dostosowywania do odbiorców, co mocno wpisuje się w dzisiejsze trendy komunikacji digitalowej – wylicza zalety tego rozwiązania Marcin Sas.
Wnioski z badania
Żeby realnie sprawdzić, jaką skuteczność mają wyświetlacze witrynowe, Rossmann wraz z Samsungiem zlecieli firmie Ipsos przeprowadzenie badania. Pod lupę wzięto ponad 50 drogerii. Wyniki okazały się bardzo ciekawe.
– Ekrany w witrynach to nośniki zauważane aż przez 50 proc. osób, które je mijają. Oznacza to, że jest to doskonały sposób na komunikację z naszymi klientami. Oczywiście kluczowe jest, aby kontent wyświetlany na monitorach był jak najlepszej jakości oraz ciągłe zwiększanie jego efektywności – przyznaje Bogdan Maksymiec.
Dodaje, że zaskoczeniem jest średnia długość patrzenia w ekran. Z badań wynika, że klienci utrzymują uwagę dłużej niż na reklamach w niektórych mediach społecznościowych. Średnio było to 6 sekund. Co to oznacza? Że najwyższą efektywność mają spoty trwające 5-10 sekund, z jasnym i prostym przekazem. Jeżeli chodzi o porę dnia, to największą skuteczność digital signage wykazuje w godzinach 16-18, czyli w porze, gdy większość ludzi wraca z pracy do domów.
– Najważniejszą informacją, jaką chcieliśmy uzyskać było to jak wiele osób spogląda na ekrany i jak wygląda czas kontaktu z reklamą. W związku z lokalizacjami naszych sklepów w centrach miast, w rynkach, przy ulicach handlowych, a także przy głównych alejach w centrach handlowych, czyli miejscach z dużym natężeniem ruchu pieszych, byliśmy przekonani, że ekrany to inwestycja z dużym potencjałem. Badanie to potwierdziło – kończy Bogdan Maksymiec.