W 2022 r. światło dzienne ujrzy projekt sklepu autonomicznego od ATS Technology. Będą to pawilony sprzedażowe, dostępne dla konsumentów non stop – „serce” nowego modelu sprzedaży – Ultra Convenience, którego pomysłodawcą jest wspomniany start-up. Co ważne, taki pawilon będzie mógł podążać za potrzebami konsumentów i to dosłownie, ponieważ będzie mobilny. Do funkcjonowania będzie potrzebował jedynie płaskiego podłoża, przestrzeni ok. 20 m2 i dostępu do prądu.
– Mobilność naszego rozwiązania jest synonimem rentowności całej koncepcji. Operator pawilonu – czyli sieć handlowa lub indywidualny sprzedawca, będzie mógł zlokalizować sprzedaż w miejscach, w których jest największy popyt, czyli najwięcej klientów. Przykładowo – w okresie letnim autonomiczny sklep mobilny może być ustawiony w miejscach najchętniej odwiedzanych przez turystów, a w pozostałych miesiącach w tzw. zagłębiu biurowym w centrum miasta. Oczywiście, ta „personalizacja” lokalizacji pociąga za sobą „personalizację” oferty danego sklepu. Nasza koncepcja sklepu autonomicznego jest więc inwestycją, która pozwala zadbać o rentowność interesu w kryzysowych czasach (a z takimi mamy obecnie bez wątpienia do czynienia), bo umożliwia dostosowywać go do zmieniających się warunków i potrzeb klientów – wylicza Witold Rydzewski.
A jak dodaje Andrzej Wojeciechowicz: – Chcieliśmy stworzyć model sprzedaży, który będzie efektywny, chodziło o rentowne rozwiązanie, które jest tańsze we wdrożeniu i prowadzeniu niż tradycyjna sieć sklepów convenience, a przez to jest łatwo skalowalne i umożliwiające szybką ekspansję, i w efekcie racjonalny zysk.
Niskie koszty inwestycji
W przypadku rozwiązania od ATS Technology można mówić o niskim koszcie początkowym inwestycji. Jest on nawet 3. razy niższy niż w przypadku sklepu konwencjonalnego o powierzchni 25-40 m2, oraz o niskim koszcie utrzymania. Wynika on m.in. z faktu, że wszystkie procesy związane z funkcjonowaniem sklepu mogą być obsługiwane przez 1 osobę. W związku z tym, że jej praca jest wspierana przez intuicyjną aplikację, a cały proces jest zautomatyzowany, 1 osoba może również zarządzać obsługą 10 pawilonów (1 klaster). W koszt utrzymania wliczony jest również pełny serwis techniczny zapewniony przez producenta. Koszt rozwoju sieci także jest zdecydowanie niższy niż w przypadku sklepów tradycyjnych, ponieważ postawienie 4 klastrów (40 pawilonów) w ciągu 3 lat wynosi 1,5 mln zł przy finansowaniu leasingiem. Koncept jest więc również odpowiedzią na rosnące koszty pracy i braki kadrowe, z którymi boryka się od dłuższego czasu sektor retail.
Jak zaznacza Krzysztof Grabowski, rozwiązanie także będzie umożliwiać w przyszłości personalizowanie oferty pod konkretnego konsumenta, co dziś jest czymś powszechnym w sektorze e-commerce.
– Dzięki temu, że proces zakupowy w naszym sklepie jest oparty na rozwiązaniu, które konsument doskonale zna – chodzi o smartfona, którego każdy z nas ma w kieszeni, i jest w pełni zautomatyzowany, wiemy, jak wykorzystać dane, którymi będą z nami dzielić się użytkownicy. Możemy badać i reagować na preferencje zakupowe klientów, w taki sam sposób, jak ma to miejsce w przypadku e-commerce. Będziemy mogli budować z nimi relacje na takim poziomie, na jakim nie udaje się to sklepom tradycyjnym. W praktyce oznacza to również oferowanie klientom takich produktów, które chcą kupować – wyjaśnia Krzysztof Grabowski.
Sklepy w przestrzeni komercyjnej
Koncepcja nowego modelu sprzedaży autorstwa ATS Technology spotkała się z zainteresowaniem jednego z najbardziej aktywnych funduszy VC w Polsce – Carlosn ASI EVIG alfa z grupy Carlson. Fundusz w 2020 roku zainwestował w spółkę 1 mln PLN. Na obecnym etapie zespół Carlosn ASI EVIG alfa wspiera ATS Technology w przygotowanaich do kolejnej rundy inwestycyjnej, której celem będzie budowa pierwszych kilkudziesięciu sklepów bezobsługowych.
Pierwszy mobilny sklep samoobsługowy ATS Technology zostanie ustawiony w przestrzeni komercyjnej w najbliższych miesiącach, po przeprowadzeniu niezbędnych testów na zamkniętej grupie pierwszych użytkowników. Tym samym start-up rozpocznie komercjalizację rozwiązania i pierwsze osoby będą mogły dokonać zakupów.