Naszym ogólnym założeniem jest wypracowanie nowoczesnej aplikacji, która będzie pełniła funkcję swoistego centrum handlowego. Każdy klient, pozostając w domu, będzie mógł skorzystać z marketplacu Wolt. To tak jakby wchodził do galerii handlowej, w której znajduje się najlepsza oferta marek z różnych kategorii produktowych oraz usług. W jednym miejscu zrealizuje wszystkie niezbędne zakupy, które następnie otrzyma w ciągu kilkudziesięciu minut– mówi w wywiadzie z OmnichannelNews.pl Wojciech Chmielewski, Retail Business Manager w Wolt Poland
Fińska platforma Wolt realizuje szybkie dostawy dla gastronomi, sektora spożywczego, drogeryjnego, czy zoologicznego, a od sierpnia br. również dla detalistów odzieżowych. Skąd wziął się pomysł na poszerzenie oferty marketplace i kooperację z polską marką Local Heroes?
Wojciech Chmielewski: Momentem zwrotnym, w którym zdecydowaliśmy się wyjść z usługą szybkich dostaw dla handlu detalicznego była pandemia koronawirusa. Użytkownicy aplikacji Wolt, zwłaszcza młodsi, podczas zamknięcia handlu stacjonarnego sygnalizowali nam, że oczekują poszerzenia oferty platformy o nowe kategorie zakupowe, w tym marki modowe. Staramy się odpowiadać na potrzeby konsumentów, a także podążać za aktualnymi trendami rynkowymi. Dlatego po krótkiej dyskusji w firmie, doszliśmy do wniosku, że pójdziemy w tym kierunku. W pierwszej fazie rozwoju nowego projektu zależało nam na współpracy z mniejszymi lokalnymi brandami, by przetestować innowacyjne rozwiązanie, które łączy oraz optymalizuje doświadczenie sprzedaży detalicznej z usługą szybkiej dostawy. Tak właśnie rozpoczęły się rozmowy z właścicielem marki odzieżowej Local Heroes. W krótkim czasie znaleźliśmy wspólny mianownik, który pozwolił nam nawiązać współpracę i wdrożyć rozwiązanie korzystne dla obu stron.
Czy usługa same day delivery dla marki Local Heroes jest w pełni aktywna?
Tak. Usługa realizowana jest na terenie Warszawy i obejmuje: Pragę Północ, Pragę Południe, Mokotów, Śródmieście, bliską Ochotę i Wolę oraz Żoliborz. Wystarczy za pośrednictwem aplikacji Wolt kupić odzież lub akcesoria w sklepie Local Heroes, a następnie współpracujący z nami kurierzy dostarczą zamówienie do klienta tego samego dnia.
Nowoczesne sieci handlowe powinny budować Customer Experience poprzez wprowadzanie coraz to nowych udogodnień sprzedażowych. Czy Pana zdaniem takie rozwiązania będą wykorzystywane przez większość detalistów?
Zapotrzebowanie na szybkie dostawy różnych kategorii produktowych będzie stale rosnąć. W dzisiejszej rzeczywistości klienci chcą korzystać z tego typu rozwiązań, bo cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Platforma Wolt daje swoim użytkownikom klarowną wartość. Wystarczy wybrać produkt, zapłacić za niego i jeszcze tego samego dnia otrzymać zamówienie pod wskazany adres. Dla sieci handlowych jest to doskonałe uzupełnienie oferty skierowanej do klientów, którzy lubią robić zakupy bez wychodzenia z domu.
Czy dostawy dla retailu będą realizowane w 12 miastach, w których funkcjonuje Wolt?
Na pewno będziemy kontynuować rozwój kategorii retailowej, tak żeby usługa szybkich dostaw była dostępna we wszystkich 12 miastach. Jesteśmy na etapie rozmów z wieloma partnerami detalicznymi, którzy są zainteresowani wejściem na platformę Wolt.
Czy na platformie można korzystać z oferty innych brandów retailowych?
Tak. Ostatnio rozpoczęliśmy współpracę z polską marką Kubota, dla której realizujemy zamówienia na terenie Warszawy i Poznania. Ale dostarczamy również produkty marek innych niż odzieżowe, np. Tefal.
Ile czasu zajmuje dostawa zamówienia realizowana przez kuriera Wolt?
Średni czas dostawy wynosi 35-40 minut. Niezależnie od tego, czy realizujemy zamówienie z restauracji, marketu spożywczego lub sklepu odzieżowego. Oczywiście zdarzają się skrajne sytuacje, w których termin dostawy może ulec nieznacznemu wydłużeniu, np. z powodu złych warunków pogodowych. Jednak są to sporadyczne przypadki.
Jaką prowizję pobiera Wolt za tego typu usługę?
Warunki współpracy z partnerem zawsze ustalamy indywidualnie. Zależny nam na wypracowaniu modelu biznesowego, który z jednej strony odpowiada na potrzeby partnerów, a z drugiej ma uzasadnienie ekonomiczne. Od tego typu usługi pobieramy prowizję, która dla retailu jest relatywnie niższa w porównaniu do gastronomii.
W Polsce dynamicznie rozwija się rynek konceptów opartych na modelu dark stores, czyli małych sklepów/magazynów obsługujących wyłącznie zamówienia online. Podobno Wolt planuje wejść w ten segment rynku?
Wdrożyliśmy już pilotażowy projekt wirtualnych sklepów Wolt Market w Finlandii i Grecji. Z pierwszych obserwacji wynika, że model ten gwarantuje bardzo szybką realizację zamówienia, przy równoczesnym zachowaniu najwyższej jakości usługi. Bardzo mocno przymierzamy się do wejścia z konceptem na polski rynek.
Jak wyglądają plany rozwoju Wolt w 2022 roku?
W dalszym ciągu będziemy rozwijać usługę szybkich dostaw zakupów poprzez współpracę z kolejnymi podmiotami z segmentu gastronomii i retailu. W ten sposób zamierzamy odpowiedzieć na potrzeby naszych użytkowników, którzy stale poszukują nowej oferty produktów. Naszym ogólnym założeniem jest wypracowanie nowoczesnej aplikacji, która będzie pełniła funkcję swoistego centrum handlowego. Każdy klient, pozostając w domu, będzie mógł skorzystać z marketplacu Wolt. To tak jakby wchodził do galerii handlowej, w której znajduje się najlepsza oferta marek z różnych kategorii produktowych oraz usług. W jednym miejscu zrealizuje wszystkie niezbędne zakupy, które następnie otrzyma w ciągu kilkudziesięciu minut.
Jakie jeszcze kategorie retailerów będą dostępne na platformie?
Patrzymy na partnerów z różnych kategorii produktowych. Między innymi sklepy specjalistyczne, oferujące żywność organiczną i BIO. Wejściem na platformę zainteresowane są także lokalne piekarnie, cukiernie, a nawet kwiaciarnie, czy sklepy z kosmetykami. Nie zamykamy się na inne kategorie pierwszej potrzeby, które zaproponują nam konsumenci.
Rozmawiał: Wojciech Wojnowski